ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

بسمعه تعالی

بیانیه پایانی کنگره ملی همفکری بسیج دانش آموزی

حرکت در مسیر پیشرفت و عدالت ، لوازمی را می طلبد تا به وسیله آنها بتوان به قله های دانش و معنویت دست یافت. بی شک لازمه چنین حرکتی بصیرت آگاهانه بر تح ولات زمان و جهاد علمی و عملی در عرصه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی ، علمی و اقتصادی می باشد. از طرفی جامعه جوان و نوجوان هر کشوری یکی از بزرگترین  سرمایه های آن کشور محسوب می شود به گونه که آن را امروزه فراتر از سایر سرمایه های جوامع مختلف منظور می نمایند.

کشور جمهوری اسلامی ایران در کنار سرمایه های متعدد به حمدالله این سرمایه گرانقدر را نیر به تمامه در اختیار دار و در موقعیت های مختلف به خوبی از آن در راستای اعتلای کشور بهره برده است. در این میان بسیج به عنوان یکی از عنایات ارزشمند الهی که به برکت انقلاب اسلامی به کشور ایران ارزانی شد عمده ترین اعضاء خود و پرشورترین آنها را از میان همین قشر جوان و نوجوانی که در مدارس مشغول تحصیل می باشند ، جذب نموده و به برکت وجودی آنهاست که نسبت به آینده خود بسیار امیدوار می باشد.


بسیج دانش آموزی به عنوان یکی از فراگیرترین تشکل هایی که در محیط سرنوشت ساز آموزش و پرورش مشغول فعالیت می باشد ، عمده ترین رسالت خویش را کمک به آموزش و پرورش برای تربیت نیروهایی در تراز نظام اسلامی قرار داده است و در این راه از هیچ کوششی فروگذار نکرده است.


گستره عظیم بسیج دانش آموزی که سراسر کشور را در بر می گیرد و بخش عظیمی از دانش آموزان را تحت پوشش خود دارد ، در تلاش است با راهبرد دانش آموز محوری بیشترین نقش را در تصمیم سازی های کلان این مجموعه به دانش آموزان واگذار نماید چرا که اعتقاد راسخ دارد خیل عظیم دانش آموزان بسیجی به عنوان سکانداران آینده نظام اسلامی ، از شایستگی های فراوانی برای انجام امور تشکل خویش برخوردار می باشند.


« کنگره ملی همکفری بسیج » که اعضاء آن منتخب دانش آموزان بسیجی سراسر کشور می باشند ، یکی از نمونه های بارز نقش آفرینی دانش آموزان در تصمیم سازی هایی است که بسیج دانش آموزی را در تحقق رسالت خویش یاری می نماید که در اسناد مصوب کنگره به تفصیل آمده است.

 ما اعضاء کنگره ملی همکفری بسیج دانش آموزی لازم می دانیم ، علاوه بر تصویب اسناد این کنگره  موارد زیر را نیز به عنوان مطالبات و هشدارهای لازم به سمع و نظر مسئولان ذی ربط و ملت قهرمان ایران می رسانیم:


۱-         تحقق سند بنیادین تحول آموزش و پرورش ؛ نظام آموزش و تربیت در جمهوری اسلامی می باید به گونه ای تدوین و اجرا گردد که افراد مخاطب آن به طور شایسته ای در تراز نظام اسلامی رشد و ارتقاء یابند. این نظام در مقاطع مختلف و در حوزه های گوناگون می باید از انجام و به هم پیوستگی قابل قبولی برخوردار باشند به گونه ای که تمام حوزه هایی که در آینده در اختیار تربیت شدگان این نظام فرا می گیرد همه در جهت تحقق اهداف نظام اسلامی گام بردارند. از این رو هر گونه اهمال وسستی در اجراها و تحقق سند بنیادین تحول آموزش و پرورش از نظر ما مردود است و مسئولان امر باید به مل گزارش دهند که در حال حاظر وضعیت اجرای این سند در چه مراحلی قرار دارد.


۲-         چشم انداز ۲۰ سال کشور در حوزه های مختلف از جمله حوزه آموزش و پرورش در کشور دارای اهداف مشخصی است که مسئولان امر برای محقق ساختن آنها تلاش می نمایند. جمهوری اسلامی ایران با عنایت به داعیه های بلند آن مبنی بر الگو دهی به جوامع دیگر ، می باید برای سرآمدی خود در منطقه و جهان توجه کافی و وافی به امر آموزش و پروش نماید از این رو ما از دولت محترم تقاضا داریم با تغییر جدی در نگرش خود به به این وزارتخانه ، آن را از همه نظر از جمله تأمین عزت و کرامت معلمان آن ، مورد توجه بیش از پیش قرار دهد.


۳-         سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان ولی امر مسلمین می باید در کنار موارد فوق که آنها نیز تأیید ایشان را دارد ،    نظر قرار گرفته و برنامه های آموزش و پرورش کاملاً منطبق بر آنها باشد.  علاوه بر آن توصیه ها ایشان در مقاطع زمانی مختلف به آموزش و پرورش باید به عنوان فصل الخطاب هر موضوع از جمله پرهیز ایشان از کار سیاسی در آموزش و پرورش ، مبنای عمل آموزش و پرورش قرار گیرد.


۴-         عدالت یکی از سه رکن اصلی در انقلاب اسلامی ایران می باشد. عدالت آموزشی یکی از شقوق عدالت در جامعه می باشد که وزارت آموزش و پرورش متکفل اصلی آن می باشد. اکنون وضعیت به گونه ای است که رسماً وجود تبعیض در مباحث آموزشی مورد هجمه قرار می گیرد. تقسیم دانش آموزان در کنکور سراسر به مناطق یک و دو و سه گواه این موضوع است که البته زیبنده نظام اسلامی نیست و تلاش جدی مسئولان آموزش و پرورش در این خصوص طلب می کند.

۵-         دستگاه آموزش و پرورش همان گونه که از نام آن پیدا است پرورش را باید در کنار آموزش دنبال نماید ، امام آنچه که در مدارس مشاهده می شود فدا شدن پرورش به نفع آموزش است که این امر در بلند مدت آموزش و پرورش در نظام اسلامی را به ضد خودش تبدیل خواهد ساخت.


۶-         کارآمدی در نظام آموزشی و پرهیز از دام روزمرگی انتظار به حق دیگری است که متولیان نظام آموزش و پرورش می باید به آن متعهد باشند. این که خیل عظیم نوجوانان و جوانان این کشور ۱۲ سال از عمر خود را در اختیار آموزش و پرورش قرار دهند در نهایت با یک برگ کاغذ تحت عنوان دیپلم بدون کسب و بارگیری های مورد نیاز جامعه رها شوند ، متناسب با هزینه عمر ۱۲ ساله در دین نظام آموزشی نیست. همه مسئولان دخیل در این موضوع ام از دولت و مجلس برای این هزینه کرد هنگفت از عمر  گران بهایجوانان این کشور میباید چاره جویی نمایند.


۷-         مبتنی بر  قوانین مصوب مجلس بسیج دانش آموزی تنها ترین تشکلی است که آموزش و پرورش می باید بر اساس قانون از آن حمایت و پشتیبانی نماید. ما در این جا می باید ضمن قدر دانی از وزیر محترم آموزش و پرورش و سایر مسئولان این وزارتخانه جهت حمایت از اردوهای راهیان نور ، یادآور شویم که بسیج دانش آموزی در کنار مانور عظیم فرهنگی راهیان نور برنامه ها و مأموریت های دیگری نیز در مدارس دارد که می طلبد مسئولان آموزش و پرورش تعهدات قانونی خود را در حمایت و پشتیبانی از بسیج دانش آموزی به عمل آورند.